събота, 9 юли 2011 г.

Най-много ще се радвам Вие да сте прав, а аз да греша!

В моя канал в Youtube получих интересен коментар, показващ едно съвсем нормално и човешко отношение към другата личност, с чиито разбирания не си съгласен. И тъй като такива случаи у нас са твърде редки, се виждам принуден да дам гласност на разбирането на този човек заедно с моя отговор до него:

Здравейте,

Гледах няколко от видеата Ви (виж: Безпощадни беседи за българската национална идентичност). Харесва ми много как говорите, естествено и непринудено. Получава Ви се много добре.

Мненията ни за народопсихологията на българина са на два различни полюса.

Моето мнение е: народът ни има огромен потенциал. Българинът просто има вродени качества и възможности, които тепърва ще се разгръщат. Епитети като "бездушен", "инертен" и "страхлив" по никакъв начин не му прилягат.

Причината за неблагоденствията ни в последните 20 години e просто тежка история. Държавата ни е била на лошо място на картата в лош момент. Нищо повече.

Прав сте, че нещата са навързани и вплетени като в кълбо. Но за мен първоизточникът на проблемите е не народопсихологията, а тежката ни история.

Разбира се, народопсихологията трябва също да еволюира. Да стане още по-добра. Но огромни рани и проблеми в нея, каквито Вие виждате, за мен няма.

На българина му трябва в момента ВЯРА! Вяра в себе си! Вяра, че може! А той си го може и още как! :)

Думите ми не са продиктувани от сляп патриотизам. Искренно вярвам, че това е просто истината.

Надявам се да съм вдъхнал малко позивитивизъм в убежденията Ви.

Изпратено до: angigog

Здравейте, господине,

Благодаря Ви много за Вашия отзив, който ми дава основание да мисля, че и сред нас, българите, има хора, които са способни на едно съвременно отношение към разбиранията на другия човек, който не мисли като теб. А това за мен е много радващо и е добър симптом.

Да, наистина, тоя, който не мисли като мен, защо да е "вреден" или "опасен" - аз ето това не мога да разбера!!! Та той, като не мисли като мен, ми помага да видя нещата иначе, в друга светлина, погледнати от друг ъгъл - та аз трябва да съм му благодарен за това! Но у нас едно такова отношение, да признаем, е същинска радкост. И затова който не мисли като мен, бива обругаван и оплюван. За жалост, това е преобладоващото отношение към другояче мислещите.

А иначе по съществото на повдигнатите от Вас въпроси. Ще Ви отговоря пределно лаконично: много ще се радвам Вие да сте прав, а аз да греша! За мен ще е голяма радост да се окаже, че съм се подвел и че съм сгрешил, т.е. че съвсем не съм прав, а пък Вие и мислещите като Вас да сте правите! Дай Боже да е точно така! Дай Боже да съм се подвел и да греша, съвсем да не съм прав! По-щастлив от мен човек тогава няма да има на света!

Но, уви, ме страх, че нищо чудно аз да съм правия, а Вие да сте прекален оптимист. Дано не е така, но имам опасения, че е точно така. Аз се опитвам да съм реалист, дано Вие да сте реалиста, а аз да излезе, че просто съм някакъв навъсен черногледец. Дано да излезе точно така!

Но аз имам убеждението, в което няма как до момента да се разколебая: към историческите ни недъзи се прибавиха и страшните поражения, които комунизмът нанесе на народната душа, т.е. на психиката на толкова много хора. И този фактор, свързан със злотворното влияние на комунизма, не бива да бъде изпускан из предвид. Страшна работа е вредата, която комунизмът нанесе на душите ни!

Докато поправим тия поражения, ще минат, явно, цели десетилетия. Но ако не се борим всекидневно с разсейките на раковия тумор из тялото на нацията, тази нация не само че няма да се справи с болестта си, ами ще затъва още повече и повече в нея.

Тъй мисля аз, не знам дали съм прав, но какво ми пречи да заявя как мисля?! И ето, щом казвам какво мисля, и щом моите мисли не се харесват на някой, той ме обявява за "враг" :-)

Но Вие не постъпихте по този, по обичайния начин, за което съм Ви признателен. Това за мен е знак, че промяна в разпространения манталитет е възможна, което и ме обнадеждава. Благодаря Ви и за това!

С уважение: Ангел Грънчаров


Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които са живи и в нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Всички досега излезли книжки на списание ИДЕИ