понеделник, 11 април 2011 г.

Срам ме е, че живея в страна, в която мислещите, търсещите истината хора са в страшна немилост!

До Централния офис на верига книжарници ХЕЛИКОН

Уважаеми дами и господа,

В качеството си на главен редактор на философското списание ИДЕИ искам да споделя някои трудности във връзка с разпространението на списанието във вашата верига книжарници. Списание ИДЕИ излиза от ноември 2009 година и досега от него са излезли 5 броя. Годишно от списанието излизат 3 броя, т.е. по брой на 4 месеца; през март 2011 година излезе брой 1 от тази година. Издател е авторитетното издателство ИЗТОК-ЗАПАД.

Напоследък се поинтересувах дали нашето списание може да бъде намерено в книжарниците на ХЕЛИКОН. Оказа се, че някои броеве са стигнали до книжарниците, продадени са, но после се е преценило, че списанието е "непазарно" и са спрели доставката му. За този проблем разговарях с управители на ваши книжарници в София и Пловдив; запитах защо, по какви причини нашето списание все пак не се разпространява от ХЕЛИКОН?

Отговорено ми беше, че такъв род издания не се били ползвали от особено читателско търсене, били имали "особена аудитория", поради което било търговски и икономически нерационално да разпространяват списанието. Ето на това основание на нашето списание е отказана възможността да намери своите читатели, което е предпоставка то да загине. Изглежда книжарници ХЕЛИКОН нямат нищо против да съдействат, да помогнат това да се случи.

Проблемът се изостря във връзка с това, че разпространителските фирми на периодични издания по същия начин мотивираха отказа си да разпространяват списанието. По този начин на нашето списание е наложена някаква безпощадна "пазарна" цензура, защото, доколкото ми е известно, книжарниците съществуват все пак за това да задоволяват потребностите на читателите с всякакви интереси и вкусове. Може би някой е преценил, че списания и книги, подтикващи читателя да мисли и да търси истината, съвсем не са потребни на българите?!

Пиша ви не за да ви убеждавам да започнете да разпространявате списание ИДЕИ - това наистина е въпрос на ваша соствена преценка. Пиша ви само заради това да се опитате от чисто човешка гледна точка да се докоснете до проблема ми. И ми е интересна вашата реакция.

За да създам списанието положих неимоверни усилия и бях принуден да се справя с големи трудности. Сметнах, че в България има потребност от едно популярно философско и психологическо списание, което да влезе в диалог най-вече с младите хора, които се намират в страшна ценностна криза и дезориентация. Направих дори невъзможното - аз съм скромен преподавател по философия, написал също така 15-тина вече издадени философски и психологически книги - да създам списанието, да осигуря автори, преводачи, финансови средства, издател и пр., та заедно да направим едно качествено издание за мислещи хора. След като се справих, повтарям, с ужасни трудности, ето, сега ръцете ми са отсечени в последния етап, именно заради каприза на разпространителите, които, водени от някакви не дотам възвишени комерсиални съображения, правят нужното списанието да бъде убито, да бъде задушено в изолация, да бъде арестувано и осъдено да стои непипнато от ръка на читател по борсите.

Това е прекалено жестоко и безчовечно, господа книжари! Опитайте се да ме разберете. Моля ви, постарайте се да ме разберете!

Никой не може априори да каже има ли изобщо и каква част от читателите биха посегнали да разлистят нашето списание - и евентуално да си го купят, за да го прочетат. Списанието, повтарям, е правено предимно за млади хора, студенти и ученици от гимназиалните класове; затова и неговата цена е съвсем достъпна (3, а последния брой - 5 лева за книжно тяло с обем 120-130 страници). Някой обаче си е присвоил "правото" да решава вместо евентуалните наши читатели от какви четива имат нужда и от какви нямат. Това е твърде несправедливо, нетолерантно и несъвременно, уважаеми книжари! По този начин вие посягате на свещеното за всеки човек право на избор, посягате на свободата на читателите си!

За отношението към списание ИДЕИ свидетелства и факта, че в интернет-книжарницата на ХЕЛИКОН на читателите се е предлагала само първа книжка на списанието, а оттогава излязоха още четири! Много често по интернет читатели ме питат как да се снабдят със списанието. Вече не зная какво да им отговоря: нашето списание е подложено сякаш на някакво отвратително "пазарно" преследване, репресия и дискриминация! Да, дискриминирани в нашата страна са тъкмо духовните хора - подозирахте ли, че е така? Ако не го знаехте, ето, казвам ви го сега аз. Това, за жалост, е самата истина. Самата горчива истина...

Както и да е. Не крия, че не съм очаквал от интелигентни хора - като хората, работещи във вашите книжарници - подобно отношение. Признавам си, обиден съм. Възмутен съм даже! Срам ме е, че живея в страна, в която постъпват по такъв грозен начин с най-ценните й хора, а именно - с четящите, с мислещите хора. Срам ме е, че живея в страна, в която мислещите и търсещите истината хора са в страшна немилост! Защото точно такива са нашите потенциални и актуални читатели. Списание ИДЕИ е обърнато точно към този тип читател, за който вие пък сте преценили, че трябва да му се пречи и вреди. Това е крещяща несправедливост, почитаеми дами и господа разпространители и книжари!

Иска ми се да мога по някакъв начин с това мое писмо да ви повлияя все пак да преоцените позицията си и да осъзнаете какво всъщност се си позволили да сторите. Аз не мога да ви принудя или шантажирам, аз просто ви моля да опитате да ме разберете. Нищо повече от това не смея да си пожелая.

С поздрав: Ангел Грънчаров

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Всички досега излезли книжки на списание ИДЕИ