понеделник, 4 август 2014 г.

Дали за широкия кръг от хора не трябва да възникне едно съвсем популярно философско списание?

Попитах читателите на блога си и моите познати по фейсбук как им изглежда корицата на новата книжка на списание ИДЕИ, която ще трябва да излезе през този месец: ето тук ги попитах Как възприемате корицата на новата книжка на списание ИДЕИ, как тя ви изглежда?. Между другото човекът, който направи корицата се казва Никола Кирилов (ето страницата му във фейсбук), това всъщност е професията на този човек: дизайн на книги - от поезия до... философия, кориците на всякакви книги той може да прави и ги прави превъзходно, сами забелязвате, много го бива! Някой ако иска, ако има нужда, може да се обърне към него. На мен лично не ми взе и скъпо, пък се и съгласява да ме почака да му платя когато книжката излезе и почнат продажбите: щото съм много затруднен финансово, нашето списание, както и може да се очаква, е съвсем бедно, пък помощ отникъде не се вижда. Както и да е, та ето какви преценки и коментари за корицата получих, публикувам ги отделно, щото има някои важни моменти относно бъдещето, перспективите пред списанието, пък и други такива или подобни въпроси:

M. Prodanova каза: Изчистена. Със силен контраст. Идеална.

Zdravko Popov каза: Добра е! (Забележка: този Здравко Попов е мой преподавател по философия от СУ, преподавал ми е навремего, много ценен човек е той, и философ, и всичко! Бел. моя, А.Г.)

Radka Hristova каза: Винаги е различна, а в това е и нейната оригиналност...

Ahmed Kuytov каза: Корицата изразява, сериозност и отговорност. Добра е!

Veronika Aleksandrova каза: Интелектуално и изчистено.

Ангел Грънчаров каза: Благодаря на всички за споделената преценка! Ще остане този вариант за корица! :-)

Ненко Манолов каза: Силно интелектуална.

Ангел Грънчаров каза: Това добре ли е според Вас, или е недостатък? Щото зависи от гледната точка... :-) У нас мнозина разглеждат интелектуалното като... недостатък, да не кажа като порок! Затова питам...

Veronika Aleksandrova каза: По-скоро е предназначена за тесен кръг хора. Това дали е предимство или недостатък, зависи от вашите намерения за това, към кои искате да направите своето послание. Това е личен избор.

Ако искате моето лично мнение, що се отнася до комерсиалната страна, аз бих направила по-авангарден, шикозен външен стил на списанието - за да може да достигне до по-широк кръг от хора. Съдържанието може да е същото, но и то търпи разчупване, но не много, защото си е интелектуално, а не комерсиално.

В този вид е твърде консервативно, което лично на мен ми допада, но колко са такива като мен...

Ако трябва да се даде компетентно мнение, е необходимо да се познава пазара на този вид литература.

Ангел Грънчаров каза: Разбрах Ви. Да Ви призная, аз лично съм раздвоен по този въпрос. Първоначалната ми идея беше да направим едно по-неконвенционално, по-различно философско списание, неелитарно, популярно, да се чете от повече хора, особено от по-младите. Но постепенно взе връх другата тенденция и ето, то стана и консервативно, и академично.

Вярно, някои хора не го възприемат като такова, даже един докторант по философия ме обвини, че списанието било... "чалга-философия", а пък аз лично бях удостоен с честта да бъда наречен "философският Азис" и пр :-) Разни хора, разни идеали, така е в живота.

Аз обаче още си мечтая списанието да е близко на повече хора, а не да е за тесен кръг специалисти, елитаристи, интелектуалци, т.е. продължавам да съм верен на първоначалната си идея за списание ИДЕИ. Напоследък се замислям дали да не направя и да почна да издавам едно (в друг формат) съвсем популярно приложение на ИДЕИ, което да е точно според първоначалния ми замисъл, да се чете от широк кръг от хора, а пък списание ИДЕИ, каквото се получи сега, да си остане в тоя по-консервативен, академичен вид? Не зная на Вас как Ви изглежда една такава идея.

Щото тия две неща трудно се съвместяват на едно място, получава се разностилие, еклектика. Затова май трябва за широкия кръг от хора да възникне едно съвсем популярно философско списание? На него дори можем да измислим друго име. Тия неща си мисля все по-често напоследък. Тъй че Вашето възприятие добре се свързва с тях...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ПРЕСЛЕДВАНЕ НА ВРЕМЕТО: Изкуството на свободата, изд. A&G, 2003 г., разм. 21,5/14,5 см., мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр., 8.00 лв. Книгата говори за “нещо”, което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда “добре познато”, съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се “съобразяваме”, но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време?, почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга “поглежда” в скритото “зад” мълчанието ни – за времето, живота, свободата.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Всички досега излезли книжки на списание ИДЕИ