
Мисля ще се съгласите, че човекът не е продукт на природата. Човешкото в човека няма механизъм на естественото раждане. Затова както няма и причина за появяване в него на човешкото, така и никой не може да бъде принуден да бъде човек. Самият феномен на човешкото, в това число и на мисълта, се оказва при нас извън причинно-следствената област, макар едновременно да се намира в нея. Тоест човекът е същество, което едновременно е оковано от причинно-следствената верига и в същото време се намира някъде на друго място, когато в него се раждат някакви човешки състояния, за които няма естествен механизъм.
•
На първо място философията не е система от знания – каквато се явяват физиката, математиката, ботаника и другите увлекателни предмети. И, второ, философското знание изобщо не се предава по пътя на обучението… Философията не е съобщаема, тя не може да се преподава; всички курсове, задължителни в нашите институти, в някакъв смисъл са абсурдни по самата си задача.
•
Вътрешната разлика между лъжата и истината не съществува външно (не съществувайки в думите и предметите; предметите на лъжата и истината си подхождат, са неотличими), предоставена е изцяло на някакъв особен вътрешен акт, който всеки извършва на собствен страх и риск. Този акт може да се нарече изострено чувство за съзнание. Значи е вътрешен акт. Тоест разликата се установява от мен, тя не е дадена в нещата. Тя независимо от мен не съществува.
•
Философският акт се състои в това да блокираме у себе си нашата мания да мислим с картинки. И когато премахнем картинките и предметните референции от нашето съзнание, ние започваме да мислим. Това означава, че нашето мислене винаги е гранично или е на предела. Ще поясня: това, което философите наричат смисъл – смисъл на историята или смисъл на мирозданието – е това, което никога не се реализира във вида на някакво събитие или състояние… Смисълът (а той винаги е пълен) не е предмет, намиращ се в света…
•
Под мисъл аз разбирам всяка форма или всяко състояние на разбиране от човека на каквото и да било или реализацията от човека на самия себе си в това, което той е разбрал.
•
Вие прекрасно разбирате, че любовта и достойнството са едно и също нещо…
•
Защото ако разбираме същината на работата ще стане ясно, че няма проблеми, безпокоящи човечеството – съществуват само проблеми, които безпокоят всеки от нас поотделно.
•
Двата основни врага на човека са надеждата и страхът, т.е. липсата на мъжество. Или надеждата и мързелът.
•
И така, аз казвам: ако човек е извършил добро, то това е абсолютно. В това число и защото доброто няма причини – причини има само злото. Ако помислите над това което сами казвате и как е устроен вашият език, то ще разберете, че езикът чрез вас ви казва именно това. Защото когато човек е постъпил просто по съвест, именно тогава, когато нямате обяснения, вие казвате: по съвест, по нищо друго. Но това и означава, че сте се отказали от причинната терминология. И това означава, че ако човек беше постъпил лошо, то това можеше да бъде обяснено, да се привеждат причини, а ако е постъпил добре, то това не трябва да бъде обяснявано – в смисъл, че не изисква привеждане на причини за да можем да го разберем…
Мераб Мамардашвили (1930-1990)
Няма коментари:
Публикуване на коментар