четвъртък, 15 януари 2015 г.

Отзив за моята книга "Изворите на живота"

Преди няколко дни изпратих на г-н Й. Йорданов (пишещ философски текстове под псевдонима "Методиус") хартиеното издание на своята книга ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА; помолих го да ми разкаже за впечатлението си; днес получих от него следния отзив:

Здравейте, г-н Грънчаров!

Днес получих Вашата книга "Изворите на живота" и веднага започнах да я чета. Безкрайно съм Ви благодарен за този много важен и съществен за мен подарък. Трогнат съм и от жеста Ви. Благодаря Ви!

Стилът е прелестно увлекателен и въвлича с плавна приемственост - особеност, постижима от проникновения и опитен преподавател, какъвто без съмнение сте Вие! Пропедевтичният ефект и стойност на книгата са огромни. Аз никога не бих могъл да постигна подобен стил, защото нямам преподавателски опит. И виждате, аз пиша фрагментирано, лапидарно, затворено, недиалогично, всичко при мен са фрази, сглобки от фрази, а често и няколко различни сглобки от едни и същи фрази. Вие сте майстор и на фразата, но при Вас фразите са поанти сред море от сладкодумие и диалогичност.

Стигнал съм допреди т. 3.4.

Очерта се (при четенето) и единственият (както смятам) пункт на разминаване между Вас и мен. Ето за какво става въпрос:

Душата синтезира хармонизиращия стожер на своите потенции, сили - произвежда разума (Логоса по Хераклит), това безапелационно приемам и аз, заедно с Вас; но следват два варианта:

- вариант 1: центрирайки го около себе си;
- вариант 2: центрирайки се около него -> логоцентризъм (термин на Лудвиг Клагес) -> догма за извечност, заложеност на разума (Логоса) -> Господ (сякаш е творец на душата).

Душата е по моему израз на живец. (Т. е. там, където Вие говорите за Господ, Абсолютен разум, Създател, аз говоря за живец.)

Ще прочета цялата книга - едно такова мащабно обзорно четиво от съвременен български преподавател по философия блести като бисер сред снобските студии на "използваната литература".

С уважение,
Йордан Йорданов

Отвърнах на г-н Йорданов следното:

Здравейте, г-н Йорданов,

Много Ви благодаря за отзива! За мен е много важно да разбера как книгата ми "звучи" при Вас, как възприемате изложените в нея мисли - понеже Вие сте човек, в чиито усет за философичност - и респект пред истински философското - аз отдавна съм се убедил. Радвам се, че така Ви е прозвучала моята книга! За мен това е голямо и истински ценно признание. (Знаете, аз бях преди няколко месеца уволнен от училище и изгонен от образователната система с мотив "пълна некадърност", "абсолютна негодност за системата", "липсват му качества да бъде учител" и пр.)

Ще Ви пиша отговор на предишно Ваше писмо тия дни, извинявайте, че до този момент не съм Ви отговорил - причината е извънредната ми заетост с какви ли не неща. Но помня и държа да Ви отговоря и ще го сторя непременно при първа възможност.

Между другото, излезе най-после от печат декемврийската книжка на сп. ИДЕИ. Още утре ще Ви пратя два екземпляра - един за Вас лично - и един за библиотеката на Вашия град, именно гр. Шумен, който ще Ви помоля да занесете там.

Всичко добро!

С уважение: Ангел Грънчаров

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!  (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Всички досега излезли книжки на списание ИДЕИ